استفاده از تکنولوژی نانو در بسته بندی مواد غذایی( بخش دوم)

استفاده از تکنولوژی نانو در بسته بندی مواد غذایی( بخش دوم)

نانو تکنولوژی امروزه از مهمترین عوامل برای بسته بندی مواد غذایی و صنعت کشاورزی است. استفاده دوجانبه در محصول و در بسته بندی باعث شده است که نگاه به این فناوری با وسعت بیشتری مورد توجه قرار گیرد. و دستگاه های بسته بندی با امکان استفاده از روش نانو مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

استفاده از بسته بندی از این رو اهمیت دارد که ما از هیچ موادی مستقیما بر روی محصول استفاده نمی کنیم و هدف ما تمرکز بر بسته بندی است که مزایای بهداشتی و تجاری بسیاری برای ما ایجاد می کند.

دو مورد از مهمترین بخش ها ، فرآوری مواد غذایی ( بهبود بافت و کیفیت غذا) و بسته بندی مواد غذایی می باشد. در بین این دو مورد، نانو تکنولوژی بیشترین کاربرد را در بسته بندی مواد غذایی دارد زیرا آنها بطور مستقیم به مواد غذایی اضافه نمی شوند و ساختار طبیعی ماده غذایی حفظ می شود.

استفاده از نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی سبب محافظت از مواد غذایی در مقابل عوامل بیماری زا و گازهای مضر خواهد بود.

به عنوان افزودنی هایی که بصورت کاربردی در صنایع بسته بندی مواد غذایی از آنها استفاده شده است، می توان به عنوان نانو مواد شامل نانو ذرات نقره ، نیترید تیتانیوم، اکسید روی و نانو رس اشاره نمود.

حتما بخوانید: استفاده از نانو تکنولوژی در صنعت بسته بندی

روشهای مختلف استفاده از فناوری نانو در بسته بندی مواد غذایی

برای بسته بندی مواد غذایی می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که البته بسته بندی کلی این روشها را در ادامه آورده ایم تا کارآفرینان و فعالان حوزه بسته بندی بتوانند با آشنایی و تحقیق با موارد زیر استراتژی مناسبی با بهره اقتصادی بالاتر برای خود انتخاب کنند.

البته بهتر است در مورد انتخاب هر یک از راهکارها که البته با توجه به محصو و شرایط متفاوت است با کارشناسان کشتا صنعت در تماس باشید و از خدمات تخصصی مشاوره رایگان بهره مند شوید.

1) استفاده از نانو کامپوزیت ها در بسته بندی

پلیمرهای تقویت شده با استفاده از نانو ذرات، نانوکامپوزیت نامیده می شود که با استفاده از آنها در صنایع بسته بندی مواد غذایی توسعه یافته است. نانو کامپوزیت های پلیمری نسبت به پلیمر های خالص دارای استحکام بیشتر، مقاومت بالا در برابر اشتعال، خواص حرارتی بهتر، نقطه ذوب و دمای انتقال گاز پایین و مقاومت مناسب در برابر شرایط رطوبتی هستند. در بیشتر موارد از نانو ذرات رس 5% وزنی در ساختار نانوکامپوزیت ها استفاده شده است. استفاده از نانو رس در ایجاد نانو کامپوزیت ها منجر به ایجاد ویژگی هایی مانند مقاومت مکانیکی بالا، وزن کم، بهبود ویژگی های ممانعت کنندگی از عبور مایعات و گازها، جلوگیری از نفوذ اکسیژن و رطوبت مواد غذایی شده و به این ترتیب مانع از فساد مواد غذایی می شود.

استفاده از نانو کامپوزیت های زیست سازگار در بسته بندی مواد غذایی علاوه بر حفظ مواد غذایی، افزایش عمر مفید مواد غذایی ، باعث حل مشکلات زیستی و کاهش نیاز به استفاده از پلاستیک ها شده است، خواص مکانیکی ، سایشی و حرارتی را که یک ویژگی مهم در مواد بسته بندی است را بهبود داده است. این مواد پتانسیل و ثبات بیشتری را در صنایع بسته بندی فعال مواد غذایی برای حفظ فعالیت ضد میکروبی و کاهش انتقال مشتقات یون های فلزی به مواد غذایی بسته بندی شده را دارند.

استفاده از نانو کامپوزیت ها در بسته بندی 

حتما بخوانید: بسته بندی ماهی و میگو، کارآفرینی در صنعت شیلات

2)  کاربرد نانو پوشش ها در بسته بندی مواد غذایی

یکی از کاربرد های گستره نانو پوشش ها استفاده از این فناوری بسیار کاربردی در عایق کاری محصولات غذایی است به این معنا که از آنها برای جلوگیری از عبور گازها ، رطوبت و چربی استفاده می شوند. نانو پوشش ها، پوشش های آنتی باکتریال فاقد میکروب کش های شیمیایی هستند و در مقابل مواد شیمیایی، قلیایی، و حرارت مقاوم بوده داری انعطاف هستند.

نانو پوشش یک پوشش مومی است که بطور قابل توجه و وسیعی به عنوان پوشش محصولات غذایی مانند پنیر و سیب مورد استفاده قرار می گیرد. نقش اصلی نانو پوشش ها محافظت از مواد غذایی و همچنین زیبا سازی سطوح بسته بندی شده است. از نانو پوشش های خوراکی در انواع مختلفی از مواد غذایی مثل گوشت، سبزیجات ، میوه ها، پنیر، آبنبات، شکلات، سیب زمینی سرخ شده، و محصولات نانوایی استفاده شده است.

کاربرد نانو پوشش ها در بسته بندی مواد غذایی

حتما بخوانید: دستگاه پرکن مواد غذایی

3) استفاده از نانو سنسورها برای تشخیص سلامت مواد غذایی

از نانو سنسورها در تشخیص آلودگی و ارزیابی مواد بسته بندی شده و همچنین محافظت مواد غذایی در مقابل اشعه ماورا بنفش استفاده می شود. این فناوری موجب بهبود بسته بندی مواد غذایی و قابلیت های آن می شود و می توان برای تشخیص باکتری ها در بسته بندی مواد غذایی از آن استفاده کرد که این کار باعث ایجاد طعم و کیفیت بهتر غذا، افزایش ایمنی و خصوصیات ممانعت کنندگی در برابر نفوذ گاز و رطوبت، افزایش طول عمر مفید و جلوگیری از فساد مواد غذایی می شود.

این مواد می توانند بر کیفیت و طراوت مواد غذایی در طول نگه داری و شرایط بهداشتی آن نظارت کنند. نانو سنسورها به عوامل محیطی مانند درجه حرارت ، رطوبت، میزان اکسیژن، عوامل میکروبی و پاتوژن ها واکنش نشان می دهند و اطلاعات مفیدی را به تولید کنندگان و مصرف کنندگان در مورد شرایط نگه داری از مواد از نظر دما، تاریخ انقضاء و … ارائه می دهند.

استفاده از نانو سنسورها برای تشخیص سلامت مواد غذایی

حتما بخوانید: دستگاه وکیوم بسته بندی

نتیجه گیری

استفاده از نانو تکنولوژی در بسته بندی مواد غذایی قطعا انتخاب هوشمندانه ای است چرا که با بالا بردن سطح سلامت و طول عمر مواد غذایی نقش بسیار گسترده ای در عرضه سلامت مواد غذایی و رضایت مشتریان را دارد.

البته بیشتر توسعه صنعت نانو تکنولوژی در قسمت مواد غذایی به دلیل سود آوری بسیار بالای آن به دلایل پایین آوردن حجم دور ریز مواد غذایی و بالا بردن سلامت آن است.

گشتا صنعت اصفهان به عنوان یکی از بهترین شرکت های تولید کننده و عرضه کننده دستگاه های بسته بندی با قابلیت استفاده از فناوری نانو  این امکان را به فعالان حوزه بسته بندی می دهد که بتوانند برای بسته بندی محصولات خود از این فناوری استفاده کنند. گشتا صنعت اصفهان با ارائه خدمات تخصصی مشاوره رایگان این امکان را به شما می دهد تا بتوانید با کمترین هزینه سیستم های خود را به این فناوری تجهیز کنید.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *