عوامل موثر بر بسته بندی

صنعت بسته بندی PACKAGING از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است ، به گونه ای که بسته بندیها در یک کالا ابزاری برای معرفی آن کالا می باشد و به عنوان یک رسانه عمل می کند.

تمامی محصولات تولید شده به بسته بندیهای خاص خود نیاز دارند که علاوه بر نگهداری ، مشخصات آن نیز در آن درج شده باشد و از همه مهمتر بتواند مشتریان را جذب کند.

هدفهای بسته بندی ها در کالاهای مختلف

۱-حفظ و نگهداری کالا

با توجه به میزان اهمیت یا آسیب پذیر بودن کالا ، بسته بندی متناسب با آن طراحی می شود ، به عنوان مثال : پکیج یک کالای شکستنی و یا مواد دارویی حساس تر بوده و باید از درجه محافظت بالاتری نسبت به برخی کالاهای غیر حساس مانند بسته بندی کردن تعدادی خودکار ، دفترچه و کالاهایی از این دست باشد.

۲- اطلاع رسانی و معرفی کالابسته بندی - بسته بندی لوازم یدکی - جعبه لوازم یدکی

منظور از اطلاع رسانی در بسته بندی کالا آن دسته از اطلاعاتی است که بر روی بسته بندی درج می شود ، اطلاعاتی شامل: نحوه نگهداری مناسب کالا ، مشخصات کالا ، طرز استفاده ، ترکیبات و موارد و اطلاعات این چنینی است.

۳- بازاریابی و تجارت

بسته بندی هر کالایی به عنوان یکی از اهرمه ای مهم در بازاریابی و ترغیب مشتریان است. بسته بندی کالا یک اهرم ارتباطی بین تولید کنندگان و مشتریان است که به شکل ظاهری قابل مشاهده است.

۴- امنیت کالا

امنیت پکیج کالا جهت جابه جایی و حمل و نقل آن بسیار مهم است. برخی بسته بندیها به لحاظ امنیتی بسیار مقاوم و محافظ می باشند و هم به لحاظ دسترسی غیر قانونی و یا آسیب به کالا از مقاومت مناسبی برخوردارند.

۵- راحت بودن از لحاظ ارتباط با مشتری و نقل و انتقال

بسته بندیها باید به گونه ای طراحی شده باشند که به جز سهولت در ارائه و نشان دادن کالا ، در پخش کالا ، انبار کردن کالا نیز بتوانند سرعت و سهولت ایجاد کنند. پکیج نوعی عملکرد کسب و کار و بازاریابی است که بر اساس اصول علمی انجام می شود. در کالاهای خوراکی و غذایی به جز موارد امنیتی دیگر مانند محافظت بهداشتی از کالا پکیج بتواند مدت زمان نگهداری از کالا را افزایش دهد. اهمیت بسته بندی مناسب به حدی است که اگر طراحی بسته بندی نامناسب شکل بگیرد می تواند تمامی بودجه و هزینه صرف شده برای تولید کالا را از بین ببرد. البته تولید کنندگان باید مد نظر داشته باشند که سرمایه گذاری بیش از حد بر روی پکیج کالا نه تنها موجب افزایش فروش آنها نمی شود بلکه ممکن است موجب کاهش تقاضا و فروش نیز باشد ، زیرا هزینه بسته بندی می تواند موجب افزایش قیمت آن کالا شود در حالی که خود کالا از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد. از نظر ظاهر پکیج ، رنگ پکیج نیز از مولفه هایی است که دقت در انتخاب رنگ مناسب می تواند میزان موفقیت و فروش کالا را بالا ببرد. به عنوان مثال: رنگ آبی و یا سفید برای مواد شوینده ، رنگ قرمز برای چای و رنگهای متناسبی از این دست که با محصول همخوانی دارد بهتر است مورد استفاده قرار بگیرد.

اشکال مختلف بسته بندی هابسته بندی packaging - بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی نخستین:

اولین لایه از پکیج که به صورت بی واسطه با کالا در ارتباط است.

بسته بندی دومین:

لایه خارجی بعد از پکیج اولیه است.

بسته بندی سومین:

برای جابه جایی های طولانی و برون مرزی و انتقال در کشتی ها از آن استفاد می شود.

0 پاسخ

ثبت دیدگاه

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
به ما بپیوندید !

پاسخی بگذارید